top of page

Online poradna

Nevíte si rady? Máte dluhy, dostali jste výpověď z práce či bytu? Řešíte rozvod, či výživné?
Využijte naší internetovou poradnu.

grad.jpg

Jak vám naše online poradna pomůže?


Naše online poradna charitního sdružení je tu pro všechny, kteří potřebují právní poradenství zdarma, pomoc s dluhy, exekucemi, oddlužením nebo řešením složitých rodinných situací. Poradíme vám také v otázkách bydlení, pracovního práva, sociálních dávek, spotřebitelských práv a dalších životních situací.

Naše online poradna je pro vás určena například pokud řešíte tyto záležitosti:

  • řešíte nesplacené dluhy nebo hrozí exekuce,

  • potřebujete poradit s oddlužením či osobním bankrotem,

  • nevíte si rady s rozvodem, péčí o děti nebo výživným,

  • máte problémy s nájmem nebo hledáte sociální bydlení,

  • potřebujete informace o pracovních smlouvách, výpovědi či zaměstnaneckých právech,

  • zajímáte se o sociální dávky, příspěvky a podporu v hmotné nouzi,

  • řešíte reklamace, smlouvy nebo jiné spotřebitelské spory.

Jak poradna funguje?


Svůj dotaz můžete poslat jednoduše online, odpověď obdržíte do 14 dnů. V naléhavých případech doporučujeme využít telefonickou poradnu nebo si domluvit osobní konzultaci.

Naším cílem je poskytnout bezplatnou pomoc a podporu, aby se každý mohl lépe orientovat v právních předpisech, vyřešit své problémy a najít cestu z obtížných situací.

Prostřednictvím naší poradny můžete získat informace týkající se práv a povinností souvisejících s oblastmi jako jsou dluhy, exekuce, oddlužení, rodina, bydlení, práce, dávky, spotřebitelské vztahy, ad.

Zasláním dotazu elektronickou formou odesílatel prohlašuje, že je mu známa povaha poskytované služby, souhlasí s jejím poskytnutím a považuje se za osobu oprávněnou k čerpání této služby.

Není-li tomu tak, doporučujeme se na nejasnosti zeptat telefonicky či e-mailem. Dotazy zaslané elektronickou formou zodpovídají poradci internetové poradny ve lhůtě 14 dní od doručení, potřebujete-li radu co nejrychleji, doporučujeme využít telefonické nebo osobní konzultace.

Archiv online poradny

Pokud chcete číst pouze vybrané téma, můžete stisknout tlačítka s tématy, která vás zajímají.
Nalezeno dotazů s odpovědí:

1503

Smluvní vztahy

Dobrý den, na můj účet blokovany exekutorem mi přišla neopravmena platba, tedy platba která byla na účet zaslána omylem. O skutečnosti jsem informoval banku i exekutora. Stejně tak jako odesílatel i formovat svou banku o svém omylu.
Ma banka se vyjádřila tak že s tím nic nemůže dělat. Exekutor nijak neraguje.
Jak postupovat prosím. Mám za to že i přes blokaci exekutorem, se stále jedna o nezákonné obohacení, pokud platbu nevrátím odesilateli.
Udělal jsem vše proto, aby daný člověk dostal své peníze zpět, ale bohužel se stále nic neděje. Prosím o radu jak situaci co nejefektivněji řešit.

12. června 2024

Dobrý den,

děkujeme, že jste využil služeb naší internetové poradny.

Přestože jste majitelem účtu, máte momentálně velmi omezené možnosti v nakládání s účtem, protože ten je zablokovaný exekutorem.

V podstatě jste postupovali správně, pokud jste kontaktovali exekutora. Ten, kdo poslal peníze na Váš účet omylem, musí exekutorovi doložit svůj omyl, tj. např. uvést správné číslo účtu a doložit za jakým účelem peníze posílal, např. fakturu, kterou měl zaplatit. Bohužel ani v tomto případě není povinností exekutora peníze vydat, je to spíše jeho dobrá vůle.

Vy jako majitel účtu však jste povinen peníze vrátit, jinak by se jednalo o bezdůvodné obohacení. Pokud exekutor peníze skutečně nevrátí odesilateli peněz a použije je prokazatelně na úhradu Vašeho dluhu, pak nezbývá, než se s odesilatelem peněz domluvit, jak mu peníze vrátíte nebo splatíte. V případě, že peníze nevrátíte, odesilatel peněz má případně právo vymáhat po Vás tento dluh i soudní cestou, právě z důvodu, že se jedná o bezdůvodné obohacení.

Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín 1.

S přáním pěkného dne,
tým internetové poradny

Smluvní vztahy

Dobrý den. Zakoupila jsem v prodejně se sportovním zbožím zimní bundu, po prvnim vyprání - práno přesně dle štítku, na několika částech bunda změnila barvu. Reklamace zamítnuta, má někdo, prosím, radu, jak se bránit? Předem děkuji.

13. června 2024

Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služby naší internetové poradny.
Vzhledem k tomu, že s výsledkem reklamace nejste spokojena můžete ho rozporovat. Vhodným důkazem toho, že reklamace nebyla řádně vyřízená je posudek od jiného nestranného odborníka (popř. i soudního znalce). Pokud na základě nového posudku bude zjištěna chyba na straně prodávajícího a ten i přes Váš doložený posudek reklamaci neuzná, můžete zkusit kontaktovat Českou obchodní inspekci, která se mimo jiné věnuje i mimosoudním řešením sporů. Tato služba je bezplatná. Více informací naleznete na webové stránce: www.coi.cz/informace-o-adr/.

Zároveň se můžete obrátit i na soud, ale doporučujeme nejprve využít ostatní možnosti řešení sporu a podívat se na obchodní podmínky prodejce, kde by měly být uvedeny bližší informace odstoupení od smlouvy. V zákoně je uvedeno, že můžete odstoupit od kupní smlouvy poté, co je zboží reklamováno pro stejnou věc třikrát, ale to bohužel ještě nesplňujete.
Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,
Tým internetové poradny

Smluvní vztahy

Dobrý den, byl nám zrušen vlakový spoj 3h před odjezdem, na který nám navazoval odlet letadla. Byla nabídnuta alternartiva o 2h později se zpožděním na trati i o další 2h. Nicméně spoj byl nakonec stejně obsazen a další alternativa nebyla. Ani jiní dopravci nás nebyli schopni včas dopravit. Byla jsem tedy nucena použít vlastní vozidlo, kdy jsem musela koupit pohonné hmoty, dálniční známku a na rychlo parkování u letiště. Můžu požadovat nečekané výdaje spojené se zrušením spoje po přepravci? Děkuji za odpověď.

13. června 2024

Hezký den,

děkujeme za zaslání dotazu.

Z Vašeho dotazu předpokládáme, že jste se pro odjezd na letiště rozhodla využít služeb Českých drah, z jejich webových stránek tedy budeme vycházet.
Díky Nařízení Evropského Parlamentu a Rady EU č. 2021/782 ze dne 29. dubna o právech a povinnostech cestujících v železniční přepravě a dalších právních úprav (vyhláška Ministerstva dopravy o přepravním řádu), budou nicméně podmínky ostatních přepravců obdobná.

Dle vyhlášky o přepravním řádu:

„Při neprovedení přepravy z důvodů na straně dopravce má cestující právo na vrácení jízdného“ – požadovali/dostali jste zpět cenu jízdného?
ČD na svých stránkách https://www.cd.cz/typy-jizdenek/odskodneni-reklamace-a-vymeny/-26400/

(i s ohledem na výše zmíněnou vyhlášku) uvádí, že poskytuje různě vysoká odškodnění - s ohledem na výši jízdného a délku zpoždění.

Kromě toho ČD uvádějí, „že máto právo na úhradu nezbytně nutných nákladů na alternativní přepravu. Pro proplacení je potřeba zaslat originály dokladů o zaplacení spolu s originály předmětných dokladů ČD nebo číslem karty, na jejímž čipu byly doklady nahrány, a uděleným číslem souhlasu, byl-li vydán, na adresu České dráhy, a.s. – OPT Olomouc, odd. podílování, odúčtování a urovnání vztahů, Vídeňská 15, 772 11 Olomouc nebo je odevzdat u pokladní přepážky ČD.“

Doporučovali bychom Vám se tedy obrátit na výše zmíněné oddělení ČD se svou žádostí o náhradu nezbytně nutných nákladů. Dozor nad dodržováním Nařízením Evropského parlamentu provádí Drážní úřad, potřebného dovolání byste se mohla následně domoci i tam; dalším krokem by pak mohlo být podání návrhu na zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu skrze Českou obchodní inspekci a jejich oddělení https://www.coi.cz/informace-o-adr/.


Budete-li mít další dotazy, neváhejte nás kontaktovat zde, příp. se objednat na osobní schůzku na emailu poradna@chsd.cz či na telefonním čísle 608 962 163.
S přáním hezkého dne

tým internetové poradny

Insolvence

Dobrý den, jsem od září 2022 v insolvenci. Nyní jsem si sám zavařil. Snažil jsem se půjčit si peníze, půjčka mi byla zamítnuta. Mám podmínku na 2 roky. Insolvenční správce se o tom dozvěděl a nyní mi hrozí ukončením insolvence. Pokud se tak stane, mám právo zažádat si o novou insolvenci? Předem díky za odpověď.

13. června 2024

Dobrý den,
děkujeme, že jste využil služby naší internetové poradny.
Jakmile vstoupíte do insolvence, získáte kromě určitých práv také povinnosti. Mezi ně patří i fakt, že si během oddlužení nesmíte vzít půjčku, kterou byste nemohli splatit. V případě, že byste tak učinili, hrozí, že vám soud oddlužení zruší a vy tím pádem přijdete o ochranu před věřiteli a exekutory. Jakmile se o vaší půjčce v insolvenci dozvěděl váš insolvenční správce, může požádat o zrušení oddlužení a vy nebudete od svých dluhů osvobozen.
Oddlužení poskytuje dlužníkovi možnost zbavit se starých dluhů. Vzhledem k tomu, že případné osvobození od povinnosti platit zbývající část starých dluhů je natolik mimořádným ústupkem ze strany státu, potažmo věřitelů, postrádalo by logiku, aby byli tento institut mohli využívat i dlužníci, kteří by si ještě v době trvání účinků schváleného oddlužení vytvářeli nové dluhy, které by nebyli schopni splácet. Ostatně i insolvenční soudy uvádějí, že dobrodiní institutu oddlužení náleží především čestnému a poctivému dlužníkovi. Vzhledem k tomu, že Vám půjčka nebyla schválena a tudíž jste nevytvořil nový dluh, ke zrušení insolvence by nemuselo dojít. Neměl by být ani problém s případně novým sepsáním oddlužení.
Doporučujeme Vám zkontaktovat se opět s insolvenčním správcem a zkusit se s ním domluvit, jelikož největší slovo v tuto chvíli má on.
Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,
Tým internetové poradny

Insolvence

Po třech letech insolvence,kdy jsem splatil 90% dluhu,jak dlouho mě můžou ještě strhávat peníze.

13. června 2024

Dobrý den,

děkujeme, že jste využil služeb naší internetové poradny.

Z Vašeho dotazu nejsme schopni zjistit podstatné informace, které mohou mít vliv na to, jak je to se splácením. Zásadní je, kdy došlo ke schválení oddlužení formou splátkového kalendáře (nikoliv k jeho podání či schválení úpadku, ale přímo schválení splácení). Vzhledem k tomu, že jste vstoupil do insolvence po r. 2019 (předpokládáme), pokud je za 3 roky splaceno alespoň 60 % závazků, může být insolvence ukončena po třech letech. Toto ukončení však není okamžité, musí se napsat závěrečná zpráva. Insolvence v podstatě trvá, dokud není vydáno závěrečné rozhodnutí – to Vám bude nejen doručeno, ale také zveřejněno v insolvenčním rejstříku. Pokud jste již uhradil 90 % po třech letech a nic se neděje, spojte se svým insolvenčním správcem a proberte to s ním, protože právě správce v tom hraje zásadní roli.

Pokud byste měl nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně, nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608 962 163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín.

S přáním pěkného dne,

tým internetové poradny

Smluvní vztahy

Dobry den prosimvas dala jsem na opravu auto známému… on s tim nekam jel a vyboural se.. auto na odpis a mam ho ted někde v nakem hbcaru … potrebuji nakou smlouvu kterou s nim uzavřu aby mi zplacel penize .. potrebuji vedet jakou .. a nebo mi to zaplatí pojišťovna a to se musi nejak nacenovat .. on ma svoje auto doma v garazi to same co ja … myslíte ze by slo mu navrhnout aby mi půjčil to svoje auto dokud mi to nezaplatí ? Protoze co kdyz i tak ze smlouvou mi to platit nebude ..?? Co potom budu ho muset žalovat a dalsi problemy ze ?

14. června 2024

Dobrý den,

děkujeme, že jste využila služeb naší občanské poradny.

Pokud máte sjednané havarijní pojištění, kontaktujte svou pojišťovnu a informujte ji o situaci. Záleží na tom, jaké máte sjednané obchodní podmínky a jestli se pojištění vztahuje i na tuto situaci, kdy auto řídila jiná osoba. Pokud nebudete moci uplatnit své pojištění, můžete zkusit zjistit, zda osoba, která škodu způsobila má sjednané pojištění pro případy, kdy způsobí újmu jiné osobě (tj. pojistka na blbost).

Ve svém dotaze uvádíte, že auto je již na odpis, domníváme se, že byla přivolaná policie, která vystavila záznam o dopravní nehodě.

Za předpokladu, že nemáte sjednané žádné pojištění, stejně jako osoba, která nehodu způsobila, budete se musit společně domluvit na způsobu odškodnění. Jsme si vědomi toho, že vzájemná dohoda může být složitá. Pokud dojde ke vzájemné shodě, doporučujeme dohodu sepsat i písemně, kde budou uvedeny údaje o osobách, které dohodu uzavírají, prohlášení o uznání škody a způsobu úhrady

Za předpokladu, že nedojdete ke vzájemné shodě, musíte si obstarat odhad ceny auta (znalecký posudek).

Ve chvíli, kdy budete mít k dispozici záznam o dopravní nehodě a vyčíslenou škodu, můžete zkusit známému poslat doporučeně písemnou výzvu k úhradě vzniklé škody. Za předpokladu, že nedojde k úhradě, můžete zkusit zaslat i předžalobní výzvu. Pokud se rozhodnete situaci řešit soudní cestou, můžete po 7 dnech od převzetí předžalobní výzvy podat okresnímu soudu (dle místa bydliště dlužníka) návrh na vydání platebního rozkazu.

Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,

tým internetové poradny

Smluvní vztahy

Dobrý den, může mi někdo poradit? Máme letecky zájezd all inclusive, měli jsme odlétat 8.7., nicméně dnes napsali, že let posouvají a letíme 9.7. ve 3:30 ráno, ovšem pokoj už mít nebudeme, máme pouze služby all inclusive, pokud chceme pokoj, máme si to vykomunikovat na místě (den před odletem) a zaplatit. Máme dvě děti (4 a 7 let) tedy netušíme, jak s tím naložit? Jelikož je také možné, že hotel bude plný a ani za peníze mít pokoj nebudeme. Díky

14. června 2024

Hezký den,

děkujeme za zaslání dotazu.

Cestovní kancelář:

V první řadě bychom Vám doporučili obrátit se znovu na cestovní kancelář (z dotazu předpokládáme, že jste tak již učinila):

Zdůrazněte, že máte malé děti a že pro vás není přijatelné zůstat bez pokoje na noc před odletem.
Požádejte cestovní kancelář o písemné potvrzení změny času odletu a informace o ubytování. Toto potvrzení může být užitečné při případné reklamaci.
Pokud cestovní kancelář nedokáže zajistit ubytování, zkuste si rezervovat ubytování sami v okolí letiště nebo v blízkosti vašeho hotelu.
Uchovejte všechny doklady o výdajích na ubytování. Po návratu z dovolené požádejte cestovní kancelář o náhradu těchto nákladů.
Zjistěte, zda v okolí nejsou dostupné jiné hotely nebo ubytovací zařízení, kde byste mohli strávit noc.
Pokud není žádné vhodné ubytování, informujte se o možnosti využití hotelových prostor pro odpočinek (např. lobby, společenské místnosti).
Po příjezdu na místo ihned kontaktujte recepci hotelu a vysvětlete svou situaci. Zeptejte se, zda mají k dispozici volný pokoj, který byste si mohli zaplatit na jednu noc.
Pokud je hotel plný, požádejte, zda vám mohou doporučit jiné ubytování v blízkosti.
Pokud budete muset platit za další ubytování, požádejte cestovní kancelář o náhradu těchto nákladů. Uchovejte všechny účtenky a doklady o platbě.

Letecká společnost

Každý cestující má nárok na kompenzaci, pokud se let zpozdí o víc než tři hodiny a to i v případě, kdy měl let zajištěný přes cestovní kancelář. Doba zpoždění se počítá na základě skutečného času příletu do konečné destinace. Jedná se o moment, kdy se otevřou dveře letadla a cestující začnou vystupovat.

Nárok na náhradu za zpožděný let mají cestující zároveň pouze tehdy, pokud se letadlo zpozdí vinou dané letecké společnosti. Příkladem je technická závada letadla, stávka personálu aerolinky nebo například situace, když se zpozdí jeden z členů posádky. I pilot někdy může do práce přijít pozdě.

Náhradu za zpoždění letu vyplácí letecká společnost. Její výše se odvíjí podle vzdálenosti:

250 eur – lety do 1 500 km
400 eur – lety od 1 500 km do 3 500 km
600 eur – lety od 3 500 km
O kompenzaci si mohou cestující zažádat přímo na webových stránkách leteckých společností.

Budete-li mít další dotazy, neváhejte nás znovu kontaktovat zde, příp. se objednat na osobní schůzku na emailu poradna@chsd.cz či na telefonním čísle 608 962 163.
S přáním hezkého dne

tým internetové poradny

Sociální dávky a důchody

Dobri den nevi negdo nahodou jestly si muzu nechat viplatit prispevek na bidleni co ma prijit pristi mesic us tet dopredu na ucet neco jako zalohu? potrebuju neco nutne zaplatyt tak jestly bi to neslo dekuju moc vsem a omlouvam se zs gramatyku.

16. června 2024

Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služby naší internetové poradny.
Příspěvek na bydlení je v České republice vyplácen měsíčně na základě předložených dokladů o příjmech a nákladech na bydlení za předchozí čtvrtletí. Bohužel, výplata příspěvku na bydlení předem (tedy o měsíc dříve) není běžnou praxí a pravděpodobně není možná.
Zkuste kontaktovat Úřad práce, který příspěvek na bydlení vyplácí, a vysvětlete svou situaci. I když předčasná výplata není běžná, může existovat možnost mimořádné pomoci nebo jiného řešení vaší situace.
V určitých situacích můžete požádat o mimořádnou okamžitou pomoc. Tento typ pomoci je určen pro situace, kdy se ocitnete v mimořádné životní tísni a potřebujete rychle finanční podporu. Opět byste měli kontaktovat Úřad práce a zjistit, zda máte na tuto pomoc nárok.
Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,
Tým internetové poradny

Smluvní vztahy

Dobrý den, objednal jsem si na internetu zboží, kde jsem uplatnil slevový kód, který zboží o polovinu zlevnil. Zboží jsem objednal, zaplatil, zboží mi přišlo a ja jej začal používat. Nyní mi prodejce poslal email kde se omlouvá za chybu na jejich e-shopu kde slevový kód měli špatně zadaný a zboží bylo kódem zlevněno o větší částku než mělo a žádá o mě doplatek rozdílu. V obchodních podmínkách jsem nic takového nenašel a přijde mi absurdní mi zboží poslat a pak ode mne požadovat další peníze. Za tu podle nich správnou cenu bych zboží nekoupil. Ma prodávající právo ode mne něco takového požadovat nebo jen zkouší jak ze mne dostat peníze za jejich chybu? Děkuji.

17. června 2024

Dobrý den,
děkujeme, že jste využil služby naší internetové poradny.
Tato situace se týká právní problematiky ohledně uzavření kupní smlouvy, chyb v ceně na e-shopu a nároků prodejce. Obecně platí následující principy:
1. Uzavření smlouvy: Jakmile je objednávka potvrzena a zboží doručeno, byla uzavřena kupní smlouva za podmínek, které byly uvedeny v objednávce (včetně slevového kódu).
2. Chyby v ceně: Pokud došlo k chybě v ceně na straně prodejce, je to obvykle odpovědnost prodejce, zejména pokud již byla smlouva uzavřena a zboží doručeno. Výjimkou by byly situace, kdy je chyba natolik zjevná, že by ji běžný spotřebitel měl rozpoznat (např. když je cena nesmyslně nízká). Nicméně, pokud byl slevový kód běžně použitelný a nebylo zřejmé, že se jedná o chybu, není vaší povinností rozdíl doplácet.
3. Obchodní podmínky: Pokud v obchodních podmínkách není uvedeno, že prodejce má právo požadovat doplatek v případě chyby, máte silnější pozici. Obecné zásady spotřebitelského práva většinou stojí na straně spotřebitele v případě chyb ze strany prodejce.
4. Odpovědnost za chybu: Prodejce je zodpovědný za správné nastavení svého e-shopu. Pokud došlo k chybě na jejich straně, je to jejich odpovědnost.
Doporučený postup:
1. Odpovězte na e-mail: Slušně a jasně vysvětlete, že jste zboží zakoupil a zaplatil v dobré víře za cenu uvedenou při objednávce, včetně slevového kódu, který byl uplatněn bez jakéhokoli varování či indikace chyby. Uveďte, že v obchodních podmínkách není zmíněna možnost dodatečného doplatku a že jste zboží již začal používat.
2. Uveďte, že nejste ochoten doplatek zaplatit: Zdůrazněte, že nejste ochoten doplatek zaplatit, protože jste zboží zakoupil za podmínek, které byly uvedeny na e-shopu a potvrzeny prodejcem.
3. Konzultace s právníkem: Pokud prodejce bude nadále trvat na doplatku, můžete zvážit konzultaci s právníkem specializujícím se na spotřebitelské právo. Právník vám může poskytnout konkrétní rady a případně pomoci při dalším jednání s prodejcem.
4. Oznámení spotřebitelské organizace: Pokud se prodejce nebude chtít dohodnout, můžete se obrátit na spotřebitelskou organizaci (např. dTest), která vám může poskytnout podporu a rady, jak postupovat dále.
Ve většině případů by měl být prodejce odpovědný za své vlastní chyby a neměl by mít právo požadovat dodatečný doplatek, pokud byla smlouva uzavřena a zboží doručeno.
Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,
Tým internetové poradny

Pracovní právo a zaměstnanost

Dobrý den. Mám dotaz ohledně neplaceného volna. Pokud zaměstnanec nastoupí na neplacené volno, neboť nemá dostatek dnů dovolené, a onemocní nebo mu onemocní dítě, má nárok ma nemocenskou nebo OČR? Přerušuje se tímto neplacené volno? Děkuji.

18. června 2024

Dobrý den,
děkujeme, že jste využil služby naší internetové poradny.
Zaměstnanec, který čerpá neplacené volno a během této doby onemocní, má nárok na nemocenské dávky (tzv. "nemocenskou"). Neplacené volno je přerušeno nástupem na nemocenskou, protože dočasná pracovní neschopnost má přednost před čerpáním neplaceného volna.
Pokud během neplaceného volna onemocní dítě zaměstnance a zaměstnanec musí o dítě pečovat, má nárok na ošetřovné (OČR). Stejně jako v případě nemocenské se i zde neplacené volno přeruší a zaměstnanec bude pobírat ošetřovné po dobu, po kterou je nezbytné o dítě pečovat.
Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,
tým internetové poradny

Sociální dávky a důchody

Dobrý den, chtěla bych se zeptat: pobírám příspěvek na bydlení.Dnes /18.6.24/jsem obdržela přeplatek za služby.Dokladovat náklady budu ve třetím čtvrtletí/za 7-8-9/. Vím že přeplatek musím nahlásit,jenom bych chtěla vědět,jestli to musí být okamžitě,nebo stačí doložit v září s ostatními doklady.Děkuji

18. června 2024

Dobrý den,

děkujeme, že jste využila služeb naší občanské poradny.

Dokládání příjmů za 2. a 4. čtvrtletí je dle nových právních úprav zcela dobrovolné. Pokud dojde k výraznému poklesu příjmů, můžete na příslušné pobočce Úřadu práce ČR požádat o přepočet výše příspěvku na bydlení, a to na základě doložených příjmů a výdajů.

Ve svém dotaze uvádíte, že v červnu došlo k navýšení příjmů o přeplatek za služby. Pokud se rozhodnete nežádat o přepočet příspěvku na bydlení, zmiňovaný přeplatek na úřadě dokládat nemusíte. V září doložíte příjmy a výdaje za 3. čtvrtletí, jak jste doposud zvyklá. V případě potřeby se můžete obrátit i na příslušného pracovníka úřadu práce, ke kterému docházíte.

Pokud máte nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608962163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín I.

S přáním pěkného dne,

tým internetové poradny

Insolvence

Dobrý den, přemýšlím o insolvenci, protože jsem se dostal do dluhové spirály. Zajímá mě, jestli když podám zadost o insolvenci, jak dlouho to trvá a jestli mi do té doby budou chodit poštou upomínky, tak jestli ty upominky mám ignorovat.

18. června 2024

Dobrý den,

děkujeme, že jste využil služeb naší internetové poradny.

Návrh na insolvenci je možné podat pouze skrze akreditované osoby, (seznam je na stránkách Ministerstva spravedlnosti), advokáta, insolvenčního správce či notáře. Akreditovaná osoba by si za zpracování návrhu ze zákona neměla říkat o žádný poplatek; insolvenční správce, advokát či notář by si měli poplatek za zpracování přihlásit až přímo v insolvenčním řízení.

Po zaslání insolvenčního návrhu na soud, má soud povinnost do 3 dnů zveřejnit návrh v insolvenčním rejstříku. V moment zveřejnění by se již neměla nařídit nová exekuce a nemělo by být vymáháno nic mimo insolvenční řízení. Dlužník sám zároveň po podání návrhu nesmí hradit žádné své dluhy (jediné, co by se platit mělo, je výživné na nezletilé děti), splátka běžných závazků (dluhů) by se mohla posuzovat jako zvýhodnění věřitele, což je trestným činem. Samozřejmě se může stát, že to některý věřitel bude zkoušet i po podání návrhu, nárok platit se mu však nesmí nic.

Po zveřejnění návrhu v insolvenčním rejstříku by měl dlužník kontaktovat plátce příjmu/účetní o podání návrhu – kdyby měl dlužník exekuce, bude se z příjmu strhávat i nadále – splátky však již nebudou chodit exekutorům, ale budou se schovávat na „speciálním“ deponovaném účtu, kde čekají na to, zda se insolvenční řízení schválí či nikoliv. Po schválení insolvence jako takové (což bývá cca do 6 měsíců – během nich se přihlašují věřitelé, proběhne schůzka dlužníka s insolvenčním správcem, správce projde každou jednotlivou pohledávku a sepíše zprávu o přezkumu všech pohledávek) se začnou provádět srážky ze mzdy/příjmu, které chodí insolvenčnímu správci, on z nich strhne peníze na odměnu samotnému správci (1.089 Kč měsíčně), zaplatí výživné (pokud má být hrazeno) a zbytek částky (nejméně 1.089 Kč, maximálně dle příjmů) rozpošle mezi jednotlivé věřitele.

Během prvotních měsíců po podání návrhu – než dojde ke schválení insolvence – je nutné, aby dlužník odměnu pro insolvenčního správce (1.089 Kč měsíčně) platil sám. Po schválení insolvence v současné době platí, že insolvence trvá 5 let, kdy se splácí maximum. Pokud je během prvních 3 let uhrazeno alespoň 60 % pohledávek, které se přihlásí do insolvenčního řízení, může skončit insolvence i po 3 letech. Zároveň platí, že pokud se kdykoliv v průběhu uhradí 100 % přihlášených pohledávek, insolvence skončí (může tedy klidně skončit i za 3 měsíce, rok a půl či dva roky – když se uhradí všechno).

Ještě zmíníme, že by nemělo dojít ke vzniku nových dluhů, když byste ale dostal pokutu nebo měl nedoplatek na energiích, měl by se co nejrychleji uhradit, aby se nevymáhal. Soudní vymáhání může vést ke zrušení celé insolvence.

Pokud byste měl nějaké nejasnosti či další dotazy, můžete nás opět kontaktovat zde, v internetové poradně, nebo se domluvit na osobní schůzce v naší poradně, tel. 608 962 163, adresa Stavební 415/3, 405 02 Děčín.

S přáním pěkného dne, tým internetové poradny

bottom of page